Genåbn Assensbanen
Siden Assensbanen lukkede for persontrafik i 1966 (og godstrafik i 1996), er der sket en stor udvikling med tog, trafik og miljøbevidsthed.
Desuden er de mange sogne, banen går igennem, samlet i én kommune.
I dag er tog hurtigere, mere effektive, stille og komfortable og kan køre på el, enten fra batteri, brint eller en køreledning.
Samtidig er trafikken på vejene er mangedoblet, og belastning med støj, emissioner, mikroplast og slid på vejene er et problem.
Mange ønsker at træffe miljøvenlige valg, og en forbindelse fra Assens via Ebberup, Flemløse, Glamsbjerg, Nårup og Knarreborg til Tommerup St., vil forbinde flere centerbyer (herunder Glamsbjerg med mange uddannelser og Assens med rådhus mm.) med hinanden og give hurtig forbindelse videre til Odense hhv. Vestfyn.
Ole fra Alternativet Assens’ bestyrelse, har arbejdet for genåbning af banelegemet siden 2008, og da det er helt i tråd med Alternativets mål på flere områder, og også er i tråd med Assens Kommunes klimastrategi 2020-2050 mv. har Alternativet Assens inkluderet en genåbning af Assensbanen i sit valgprogram.
Detaljer
Med eldrevne tog kan turen gøres på lige under en halv time, hvilket dels kan give en meget effektiv drift; dels betyder, at Odense kan nås på en halv time fra Glamsbjerg og tre kvarter fra Assens.
Her er et eksempel på minutplan ved halvtimesdrift:
Mod Assens | Fra Assens | |||
---|---|---|---|---|
0 | 30 | Tommerup St. | 30 | 0 |
3 | 33 | Tommerup | 26 | 56 |
7 | 37 | Nårup | 22 | 52 |
11 | 41 | Glamsbjerg | 18 | 48 |
15 | 45 | Flemløse | 14 | 44 |
21 | 51 | Ebberup | 8 | 38 |
28 | 58 | Assens | 1 | 31 |
Vi tager udgangspunkt i en regulær lokalbane, hvor der kører et batteridrevet, bemandet tog, som f.eks. det Stadlertog, der er solgt flere end 300 af, og blandt andet kører i Schleswig-Holstein på NAH.SH’s lokalbaner.
Men byrådet kan også vælge en anden løsning med et mindre og langsommere førerløst fartøj i stedet.
Genåbning af Assensbanen Oles grundige høringsvar fra 2015. BEMÆRK! 2015 er ret lang tid siden, så vi tager forbehold for ændrede forudsætninger. |
||
Fyens Stiftstidende 1/10-2014 Dobbeltside med stort interview med Ole og borgmesterens kommentar til en genåbning. OBS! Afventer Stiftstidenes accept til deling. |
Stadlers (togfabrik) flirt-AKKU lokalbane batteritog |